خانه| پيام

سبد سفارشات شما


نام کالا قيمت تعداد حذف

آپنه خواب چیست؟


 
قيمت 0ريال

آپنه خواب چیست؟
آپنه خواب چیست؟

در این بیماری هنگام خواب تنفس فرد قطع یا بسیار کم می‌شود به طوری که حالت خفگی به او دست می دهد و باعث می‌شود فرد خواب راحتی نداشته باشد. آپنه خواب خطر سکته مغزی، سکته قلبی و ابتلا به فشارخون را بالا می‌برد. در این مقاله درباره انواع، علائم، علت های این بیماری توضیح می‌دهیم.

این عارضه هم کودکان و هم بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اگرچه در مردان شایع‌تر است. دلیل اصلی این بیماری چاقی مفرط و پرخوری عصبی است.

انواع آپنه خواب

این بیماری سه نوع است:

آپنه خواب مرکزی

در آپنه مرکزی ارتباط مغز با عضلات تنفسی به طور موقت به مدت 10 الی 30 ثانیه قطع می‌شود و فرد با حالت خفگی از خواب می‌پرد؛ این بیدار شدن به‌طوری کوتاه است ‌که شما متوجه آن نمی‌شوید. این نوع از آپنه خواب معمولاً مربوط به یک بیماری زمینه‌ای است. به‌ عنوان‌ مثال سکته مغزی، عفونت مغز یا در موارد نادر تومور مغزی. داروهای ضد درد مانند مواد افیونی نیز می‌توانند در روند طبیعی تنفس اختلال ایجاد کنند.

آپنه خواب انسدادی

 آپنه انسدادی رایج‌ترین نوع این بیماری است که در آن ماهیچه‌های پشت گلو شل شده و لوله تنفسی فرد مسدود می‌شود. عوامل متعددی خطر انسداد مجاری را افزایش می‌دهند.

ویژگی‌های آناتومیکی بدن فرد مانند اندازه گردن، فک، لوزه‌ها و سایر بافت‌های پشت گلو مستقیماً بر جریان هوا تأثیر می‌گذارد. آپنه خواب یکی از بیماری های مرتبط با چاقی است. چاقی به تنگ شدن آناتومیکی مجاری تنفسی کمک می‌کند و تحقیقات نشان داده است که افزایش 10 درصدی وزن می‌تواند معادل افزایش شش برابری خطر آپنه انسدادی خواب باشد.

آپنه خواب مختلط

در حالتی که فرد به آپنه خواب مرکزی و آپنه انسدادی خواب همزمان مبتلا باشد، به آن آپنه خواب مختلط می‌گویند.

علت به وجود آمدن آپنه خواب

· چاقی یکی از دلایل ابتلا به آپنه خواب است. رسوبات چربی در اطراف اندام تنفسی ممکن است باعث تنگی نفس شود. البته همه افرادی که به این بیماری مبتلا هستند چاق نیستند.

· افراد مبتلا به فشارخون بالا نیز در معرض خطر آپنه خواب هستند.

· نارسایی قلبی یا کلیوی نیز در ابتلا به این بیماری تاثیرگذار است.

· افرادی که گردن‌های کلفت دارند نیز در معرض خطر هستند.

· اگر با بینی سخت نفس می‌کشید احتمال اینکه در خواب دچار تنگی نفس شوید وجود دارد.

آپنه خواب در مردان بیشتر از زنان وجود دارد.به طور کلی، از هر چهار مرد یک نفر مبتلا به آپنه خواب است. در خانم‌ها اغلب با نزدیک شدن به دوران یائسگی به دلیل کاهش هورمون‌های زنانه این بیماری به وجود می‌آید.

 

منبع : www.dritm.ir

پشتیبانی توسط بيزنا | طراحی قالب توسط مهدی نت