خانه| پيام

سبد سفارشات شما


نام کالا قيمت تعداد حذف

طریقه محاسبه BMI


 
قيمت 0ريال

طریقه محاسبه BMI
طریقه محاسبه BMI

امروزه کلمه BMI  زیاد به گوش میرسد. این کلمه مخفف (body mass index=bmi) به معنای شاخص حجم یا توده بدنی است و یک شاخص برای اندازه گیری تناسب قد و وزن محسوب میشود. BMI معیاری است که افراد برای اندازه گیری مقدار اضافه وزن یا کمبود وزن از آن استفاده میکنند. BMI  به‌ نوعی یک شاخص غربالگری است که نشان می‌دهد آیا یک فرد دارای کمبود وزن، وزن سالم یا اضافه‌ وزن و چاقی است یا خیر.  اگر BMIشما کم باشد می توانید با استفاده از رژیم چاقی به یک وزن ایده آل برسید. و اگر دچار اضافه وزن باشید میتوانید بوسیله یک رژیم لاغری اصولی تناسب اندام پیدا کنید.

عدم انطباق وزن افراد با شاخص BMI  آنها ممکن است باعث بروز مشکلاتی شود. بدین صورت که اضافه وزن خطر ابتلا به بیماری هایی از قبیل دیابت نوع 2، فشار خون بالا و مشکلات قلبی و عروقی را افزایش میدهد. برای درمان برخی از این بیماری ها می توان ار انواع رژیم های لاغری استفاده کرد برای مثال از رژیم دیابتی برای کنترل دیابت می شود کمک گرفت. وزن بسیار کم نیز خطر ابتلا به بیماری هایی مثل سوء تغذیه، پوکی استخوان و کم خونی را در پی دارد. از موارد قابل توجه در BMI این است که چربی بدن را مستقیما اندازه گیری نمیکند. این معیار واحد به متخصصان تغذیه و پزشکان در شناسایی مشکلات احتمالی کمک میکند.

همچنین افراد برای کنترل میزان کالری دریافتی روزانه خود می توانند از یک رژیم کالری شماری کمک بگیرند.

BMI چگونه محاسبه میشود؟

برای محاسبه مقدار شاخص بدنی هر فرد به اندازه گیری قد و وزن آن شخص نیاز داریم.

متریک : برای محاسبه BMI  در واحد متریک باید به روش زیر عمل کنید:

BMI = kg/m2

در محاسبه BMI  به واحد متریک باید وزن شخص را برحسب کیلوگرم بر مجذور قد او بر متر مربع تقسیم کنید. به دلیل اینکه اکثر مردم قد را بر حسب سانتی متر اندازه میگیرند بایذ آن را بر 100 تقسیم کنید تا ارتفاع به متر بدست بیاید.

ایمپریال : برای محاسبه BMI  در واحد ایمپریال باید به روش زیر عمل کنید:

BMI = lbs x 703/in2

به عبارتی باید وزن شخص را بر حسب پوند در 703 ضرب کنید. سپس بر قد او بر حسب اینچ، مربع (in2) تقسیم کنید.

محدوده شاخص BMI

برای افراد بزرگسال میزان BMI  ایده آل در محدوده  18.5 تا 24.9 است. برای افراد با میانگین سنی 2 تا 18 سال، در محاسبه BMI سن و جنس و همچنین قد و وزن را در نظر میگیرند. اگر BMI شما در محدوده زیر باشد:

•              BMI کمتر از 18.5: نشان می‌دهد که فرد دچار کمبود وزن است، بنابراین شاید لازم باشد روی افزایش وزن برنامه زیری کند. توصیه می‌شود از پزشک یا متخصص تغذیه مشاوره بخواهید.

•              بی ام آی بین 18.5 – 24.9 :  نشان می دهد که وزن، متناسب با قد است. با حفظ وزن سالم، خطر ابتلا به مشکلات جدی مرتبط با سلامتی کاهش خواهد یافت.

•              بی ام آی 29-29.9 : نشان دهنده کمی اضافه‌وزن است. توصیه می‌شود برای کاهش وزن با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت نمایید.

•              BMI بالای 30: نشان می‌دهد که فرد به شدت اضافه‌وزن دارد. در صورت عدم کاهش وزن ممکن است سلامت فرد به خطر بیفتد. توصیه می‌شود برای کاهش وزن حتما با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

منبع

پشتیبانی توسط بيزنا | طراحی قالب توسط مهدی نت