خانه| پيام

سبد سفارشات شما


نام کالا قيمت تعداد حذف

انواع سرطان و دلایل ابتلا به آن ها


 
قيمت 0ريال

انواع سرطان و دلایل ابتلا به آن ها
انواع سرطان و دلایل ابتلا به آن ها

یکی از بیماری‌های بسیار رایج و شایعی که انسان‌های زیادی در سراسر جهان را درگیر کرده است، سرطان است. یک بیماری به نسبت کشنده که می‌تواند به‌صورت خاموش در بدن افراد پیشروی کند و با درگیر کردن اندام‌های مختلف، روند نرمال زندگی یک فرد را تحت تاثیر قرار دهد. تحقیقات بسیار زیادی در خصوص شناخت انواع سرطان، دلایل و عوارض بیماری و یافتن بهترین و کارآمدترین درمان‌ها انجام شده است. در این مقاله از مجله درمانکده می‌خواهیم به‌صورت گسترده با این بیماری و ابعاد مختلف آن آشنا شویم.

بیماری سرطان چیست؟

سرطان(Cancer)، رشد کنترل نشده سلول‌های غیرطبیعی در بدن است. در واقع تومور سرطانی بیماری است که در آن برخی از سلول‌های بدن بطور غیرقابل کنترلی رشد می‌کنند و به سایر قسمت‌های بدن نیز گسترش می‌یابند.

سرطان دهانه رحم، تشخیص و پیشگیری و درمان

سرطان دهانه رحم برای حدود 2.8 زنان به سرطان دچار و علائم سرطان دهانه رحم را نشان می دهند. اگر سرطان دهانه رحم هرچه زودتر تشخیص داده شود، با استفاده از روش های درمان مناسب، به احتمال 95 درصد عمر بیمار تا 5 سال افزایش می یابد. بنابراین از ابتدا با ساختار رحم و هرچیزی که در این باره باید بدانید آشنا می شویم.

رحم یک اندام توخالی در بدن زنان است که جزو دستگاه تولید مثل آنان محسوب می شود. این عضو برای نگه داشتن جنین در دوران حاملگی است. شکل رحم مانند یک گلابی وارونه است. قسمت بالای آن فوندوس رحم، وسط آن جسم رحم و قسمت پایینی آن که باریک تر از سایر قسمت هاست، گردن رحم نام دارد. لایه داخلی آن آندومتر و لایه بیرونی که از ماهیچه تشکیل شده است میومتریوم نام دارد.

سرطان روده‌ ی بزرگ

سرطان روده بزرگ زمانی اتفاق می‌افتد که تعداد زیادی از سلول‌ها شروع به رشد بی‌رویه در جداره‌ی روده‌ی بزرگ می‌کنند (که به آن کولون هم گفته می‌شود.) این سرطان می‌تواند هم برای خانم‌ها و هم برای آقایان اتفاق بیفتد و دومین آمار مرگ‌ومیر ناشی از سرطان در امریکا مربوط به این بیماری می‌شود. هنگامی‌که پزشکان این بیماری را سریعاً تشخیص دهند امکان درمان آن تا درصد بسیار بالایی وجود خواهد داشت.

سرطان تخمدان

سرطان تخمدان از سری بیماری های کشنده و شایع در بین زنان می باشد که ۴۵% از این افراد شانس زنده ماندن بیشتر از ۵ سال را دارند. بنابر این شناخت این بیماری و تشخیص به موقع آن نقش مهمی در درمان و پیشگیری از سرعت انتشار سریع بیماری دارد. تخمدان ها به عنوان بخشی از سیستم تولید مثل بانوان بوده که رشد غیر طبیعی سلول های آن منجر به سرطان این عضو می شود. این بیماری در هر سنی دیده می شود، اما معمولا در زنان بین ۵۰ تا ۶۰ ساله رخ می دهد.

سرطان خون

خون از مايع لزجی به نام پلاسما و ياخته های شناور آن که توسط مغز استخوان توليد می شود تشکيل شده است. مغز استخوان ماده ای نرم و اسفنجی شکل است که داخل استخوانها يافت می شود. اين ماده حاوی ياخته ‌هايی است که ياخته‌ های مادر يا سلول پايه (Stem cell) ناميده می شود و وظيفه آنها توليد ياخته‌ های خونی است.

پلاکتها که وظيفه انعقاد خون و جلوگيری از خونريزی را بر عهده دارند سرطان خون (لوسمی) نوعی بيماری پيشرونده و بدخيم اعضای خون ساز بدن است که با تکثير و تکامل ناقص گويچه‌های سفيد خون و پيش سازهای آن در خون و مغز استخوان ايجاد می شود.

 سرطان خون يا لوکمی leukemia ريشه در زبان لاتين به معنای "خون سفيد" دارد و فرآيند تکثير، خونسازی و ايمنی طبيعی بدن را مختل می ‌کند. اجتماع اين ياخته های سرطانی در خارج از مغز استخوان، موجب تشکيل توده هايی در اندامهای حياتی بدن نظير مغز و يا بزرگ شدن غده های لنفاوی، طحال، کبد و ناهنجاری عملکرد اندامهای حياتی بدن می شوند. لوسمی شايع ترين سرطان اطفال در جهان است. لوسمی براساس طيف، شدت و سرعت پيشرفت روند بيماری به دو دسته حاد (acute) و مزمن (chronic) تعريف می شود.

نقش تغذیه در سرطان روده

تغذیه مناسب پس از درمان سرطان روده اهمیت ویژه‌ای دارد. رژیم غذایی برای بیماران سرطان روده از خطر عوارض بیماری جلوگیری کند و از سیستم ایمنی بدن حمایت کند. قوانین کلی رژیم غذایی سرطان روده عبارت‌اند از:

 غذا باید حاوی حداقل و بهتر از همه، فاقد مواد نگهدارنده، رنگ و اجزای شیمیایی باشد.

 رژیم غذایی نباید حاوی شیرینی‌ها و نوشیدنی‌هایی باشد که حاوی قند گرانول هستند.

 میزان چربی باید به حداقل کاهش یابد.

 هر محصول باید تازه و با کیفیت باشد.

به طور کلی نقش تغذیه در سرطان روده بسیار پر رنگ است.

منبع: کلاه گیس

پشتیبانی توسط بيزنا | طراحی قالب توسط مهدی نت