خانه| پيام

سبد سفارشات شما


نام کالا قيمت تعداد حذف

چند روش ساده برای پیشگیری و درمان سنگ کلیه


 
قيمت 0ريال

چند روش ساده برای پیشگیری و درمان سنگ کلیه
چند روش ساده برای پیشگیری و درمان سنگ کلیه

سنگ کلیه که نفرولیت هم نامیده می شود، جسم سختی است که از املاح موجود در ادرار تشکیل می شود. اغلب بیماران مبتلا به سنگ کلیه معمولا در سال های اول بلوغ هستند و حداکثر شیوع سنی آن حدود 28 سالگی است. به طور کلی سنگ های کلیه در مردان چهار برابر زنان شایع هستند.

بیش تر بخوانید: عمل TUL

سنگ کلیه

دانشمندان در طی یک تحقیق این موضوع را مطرح کردند که می توان با تکان دادن شدید بدن به دفع سنگ کلیه کمک کرد. از این رو بازی های شهربازی را موثر دانستند. اما این موضوع درد شدیدی ایجاد می کند، گاهی اجازه تحرک را به فرد نمی دهد و نمی توان آن را بسیار علمی دانست. در این مطلب به نکاتی درباره ی سنگ کلیه و روش های جالب برای دفع آن اشاره خواهیم کرد.

بیش تر بخوانید: عمل PCNL

علائم سنگ کلیه چیست؟

بارزترین علامت سنگ کلیه، قولنج کلیوی است، یعنی درد شدید در پهلو همراه با استفراغ و بی قراری به دلیل جابجایی سنگ در طول مجاری ادراری. گاهی اوقات ممکن است فقط کمردرد مبهم وجود داشته باشد. احتمال دیگر بروز هماچوری ماکرو یا میکرو حتی بدون علامت، یعنی وجود خون در ادرار است.

انجام آزمایش خون و ادرار برای شناسایی عوامل خطر متابولیک توصیه می‌شود. سپس انجام بررسی‌های رادیولوژیکی مانند سونوگرافی مجاری ادراری و یا سی‌تی‌اسکن شکم بدون حاجب بسیار مهم است. همچنین، حتی کمردرد نیز می‌تواند یک علامت هشدار دهنده باشد.

بیش تر بخوانید: عمل RIRS

ترکیب و طبقه بندی سنگ‌های کلیه

سنگ کلیه می‌تواند از اجزای مختلف ادراری، تشکیل شده باشد. به طور خاص، سنگ کلیه می‌تواند منشا کلسیمی، مخلوط، اوری، عفونی یا کیستیک داشته باشد. شایع‌ترین شرایط شامل تشکیل سنگ کلیه کلسیمی است. بنابراین، تشکیل آنها از تجمع اگزالات کلسیم و فسفات کلسیم ناشی می‌شود. با این حال، مقادیر بیش از حد اسید اوریک نیز می‌تواند سنگ کلیه ایجاد کند. این نوع سنگ معمولاً در زمینه هیپراوریسمی، در بیماران مبتلا به نقرس یا یک بیماری بدخیم خون دیده می‌شود.

از سوی دیگر، سنگ‌های ساخته شده از اسید آمینه، سیستین، بسیار نادرتر هستند. سنگ کلیه باعث ایجاد نقص در انتقال برخی از اسیدهای آمینه از جمله سیستین در کلیه و روده می‌شود. نه تنها مقدار زیاد مواد ادراری که به تازگی دیده شده است می‌تواند به تشکیل سنگ کلیه کمک کند، بلکه کمبود مواد دیگری مانند اسید سیتریک نیز که در شرایط عادی به طور موثری با رسوب و تبلور نمک‌ها مقابله می‌کند.

بیش تر بخوانید: جراحی باز سنگ کلیه

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر فکر می کنید به سنگ کلیه مبتلا هستید، برای بررسی دقیق شرایط و صحبت درباره بهترین گزینه های درمان به پزشک مراجعه کنید. بیشتر اوقات، سنگ های کلیه نیازمند دخالت پزشکی نیستند و شما می توانید با درمان های خانگی که به آنها اشاره شد و تغییرات غذایی دیگر به طور موثر آنها را درمان کنید.

بیش تر بخوانید: عوارض بوتاکس معده

اما در صورت تجربه هر یک از علائم زیر در پی دریافت کمک پزشکی باشید:

- حالت تهوع یا استفراغ

· -تب

- خون در ادرار

- دشواری در دفع ادرار

این موارد ممکن است نشانه هایی از آسیب کلیوی شدیدتر یا عوارض سلامت باشند و احتمالا نیازمند مداخله پزشکی برای درمان موثر هستند.

رژیم غذایی چه تأثیری روی سنگ کلیه دارد؟

بعضی از مواد غذایی حاوی مواد شیمیایی یا ترکیباتی هستند که می‌توانند روی تولید سنگ کلیه اثر بگذارند؛ به‌ویژه اگر به‌طور منظم مقدار زیادی از آن‌ها را بخورید. با مصرف بعضی از مواد غذایی، احتمال ابتلا به سنگ کلیه کاهش پیدا می‌کند.

پیشگیری

 مصرف روزانه حدود ۳ لیتر مایعات و عمدتاً آب خالص

 اجتناب از مصرف شیر و فرآورده های لبنی در صورتی که سنگ کلیه از نوع کلسیمی ـ فسفری باشد.

 خودداری از شرایطی که با تعریق بیش از حد همراه است .

عواقب مورد انتظار

سنگ های بزرگ معمولاً در کلیه مانده و بدون علامتند، هرچند که می توانند به کلیه آسیب بزنند. سنگ های کوچک به آسانی همراه ادرار از طریق حالب دفع می گردند. سنگ های بین این دو اندازه که از طرفی قابلیت ورود به حالب را داشته و از طرف دیگر به اندازه کافی کوچک نیستند تا عبور آنها از حالب به آسانی صورت گیرد باعث ایجاد درد شدید می گردند. این سنگ ها معمولاً در طی چند روز دفع می گردند. چنانچه حرکت سنگ متوقف شده و باعث انسداد ادراری گردد، برای پیشگیری از آسیب بیشتر کلیه باید خارج گردد.

عوارض احتمالی

عفونت دستگاه ادراری آسیب به کلیه به طوری که عمل جراحی را ضروری سازد. عود سنگ

منبع: https://www.jarahilaqari.ir/

پشتیبانی توسط بيزنا | طراحی قالب توسط مهدی نت